Roller Derby är en idrott som valdes in som en femte disciplin inom svensk skridsko och det 2011. Denna sport sker inte med skridskor på is, utan det är en fullkontaktsport som används med hjälp av rullskridskor. Det är två lag, som kör på en inomhusbana som är oval. Poäng ger man till den spelare som kör förbi en spelare ur det andra laget. Det lag som har flest poäng i slutet av matchen har vunnit.

Så här går en match till

En match i denna sport kallas för en bout. Den är totalt på 60 minuter, eller 2×30 minuter. Dessa två perioder är i sin tur indelade i något som kallas för jams. Jams kan vara max två minuter.  Laget har olika spelare. De är indelade så att det finns en pivot blocker, tre blockers samt en jammer. De skiljs åt genom att de har olika ränder eller stjärnor på hjälmen.

En jam börjar alltid med de som är blockers står i klunga när de startar och det på domarens visselsignal. När denna klunga når startlinjen så blåser domaren två signaler och då får båda jammers starta. Deras uppgift är att ta sig igenom det andra laget. Blockers har som uppgift att få fram sin egen jammer medan man även ska förhindra det andra lagets jammer att ta sig igenom. Tacklingar enligt regler får ske. Jammers ska sedan ta sig ikapp med klungan och nu börjar man räkna po’ng.

Skridskosport Roller Derby

Fakta om Roller derby

Roller Derby härstammar från USA och denna sport har en historia som nästan går hundra år bakåt i tiden.  Dock kan höjdpunkterna ses som att de kom i början av 1970-talet. 1972 satte man till exempel ett publikrekord, och det var 50 000 personer som såg matchen som då skedde mellan Chicago Midwest pioneers och Los Angeles Thunderbirds.

Sporten har mer eller mindre gjort en comeback under de senaste 5-10 åren och det i stort sett över hela världen. Dock är det bara i USA som det är en stor publiksport med arenor byggda just för dessa typer av matcher. Denna sport har både manliga åkare och mixade lag, men det är främst kvinnor som utövar denna sporten.